Bias of the day

Met het verbeteren van je zelfkennis weet je meer over wat je denkt, voelt en wil.

Zelfbewustwording, je besef in de opeenvolgende situaties, van hoe je brein je voortdurend bedot helpt mee om je zelfkennis te vergroten. De fouten die je brein maakt zijn cognitieve biassen. https://medium.com/better-humans/cognitive-bias-cheat-sheet-55a472476b18

Hoe train ik mezelf in het bewust worden van mijn cognitieve biassen?

Dankzij de poster-codex met 188 cognitieve biassen. Netjes per categorie gesorteerd. Elke dag stuur ik aan enkele (waarvan ik denk dat ze dit interessant vinden) via WhatsApp een uitgelegde bias uit de codex rond.

Vandaag kregen ze de Survivorship bias binnen.

Met als uitleg: "We hebben de neiging om naar de overlevers te kijken en hen te kopiëren en de gesneuvelden te negeren. Bvb tijdens WO II keken de Amerikaanse militairen eerst enkel naar waar de beschadigde bommenwerpers versterkt konden worden. Tot een wiskundige de opmerking maakte, zou je niet beter kijken waar de NIET teruggekeerde bombers geraakt zijn? Deze wiskundige, Abraham Wald was een Hongaar trouwens!"

Na één jaar zijn alle foutieve gedachtengangen 2 keer aan bod gekomen, en is mijn omgeving gewapend om mijn zelfkennis te vergroten! Geholpen door de Bias Blind Spot.

Ja! De blinde vlek staat ook in de codex! Het is de neiging om bij anderen biassen te zien opduiken in hun denken en handelen terwijl we blind zijn voor ons eigen denkfouten.




Reacties

Populaire posts