Blinde vlek

Op weg naar de ontcijfering van wie we zijn, hebben we een heel sterke tegenstander. Psychologen benoemen die snoodaard als onze blinde vlek. Een blinde vlek is een voor jezelf onopgemerkt gebleven deel van je persoonlijkheid. Te vergelijken met de blinde vlek van onze ogen. Je zintuigcellen in je ogen bestrijken niet het volledige bereik. We merken dit niet omdat ons brein dan de ontbrekende gebieden automatisch invult.

Situering van de blinde vlek via het Johari venster.
De psychologische blinde vlek zal atleten en ook niet atleten tegenhouden om hun potentieel te ontwikkelen. Blinde vlekken zijn gelukkig niet verborgen of onbekend voor onze omgeving.

Eentje die ik zelf lang niet gezien heb is een totaal gebrek aan profilering. Als atleet vond ik het voldoende om met de benen te spreken. Tijdens mijn studie klinische psychologie leerde ik dat ik heel goed naar patiënten kan luisteren. Als sportpsycholoog functioneer ik het best vanuit de coulissen.  En als ik mij met een dier zou vergelijken dan kies ik voor de kameleon.

Mijn vrienden en verstandige collega's wezen mij er herhaaldelijk op. Nathan als jij je eens wat meer zou profileren… Het was echter pas tijdens de samenwerking met coach Paul Van Den Bosch bij WorldTour wielerploeg Lotto-Soudal dat de bewustwording kwam. Hij bleef gericht de profileringskaart spelen.

Het is jouw verantwoordelijkheid als atleet of persoon om door zelfreflectie en met de hulp van je omgeving een zo volledig mogelijk inzicht te krijgen in je denken, voelen en handelen. Het is een bestaansrede van de coach om zijn atleten hun blinde vlekken te doen inzien.

Reacties

Populaire posts