Breaking Bad….Habits

Kan een mens veranderen? Een vraag die regelmatig naar mij toe komt. Coaches denken dat hun atleten dan beter gaan presteren en ook gefrustreerde partners hopen dat het de verbondenheid binnen een relatie vergroot.

Ja! We kunnen (ons gedrag) veranderen.

dog on groun
Photo by Sarah Wardlaw on unsplash
Al 40 jaar loop ik met een sterk ontwikkelde vleermuizenradar door onze straten, parken en bossen obstakels te vermijden.Ik ontwijk mama's met poussette met bijhangende kleine op loopfiets, Duitse herders die enkel maar zullen blaffen, aankomende collega lopers die autistisch hun padje volgen, en wandelaars die je niet horen aankomen. Met als hoogtepunt tijdens een losloopje 2 weken voor mijn grote reis naar de Olympische Spelen in Sydney, toen de juffrouwen van de Kontische vrouwengilde het Broekbospad volledig innamen. En Rita naar haar vriendin riep, pas op Maria ne jogger. 

Ne jogger. 

En plots gaat de Rode Zee open

Honden worden al ruim voor ik passeer weggetrokken, lopende tegenliggers gaan met een overdreven grote boog rond mij heen. Kinderen en buggy's plakken aan rondspiedende ouders en wandelaars springen hun adem inhoudend bijna in de gracht als ik in aantocht ben. 

Ik voel mij als een met speer bewapende Viking op rooftocht in een Call of Duty decor. Het loopt een pak ontspannender. 

Wanneer kunnen mensen veranderen?  

Wanneer we willen. En als we weten waarom. 
Als we ons niet meer veilig voelen, bewust zijn van de potentiële gevaren en ons daarover verantwoordelijk voelen.  

In mijn praktijk komt dan de vraag, ja maar hoe kan ik dat dan doen? Mijn Nietzsche moment volgt dan met: "Hat man sein Warum des Lebens, so verträgt man sich fast mit jedem Wie"

Wat ik dan vertaal als, als we weten waarom dan vinden we wel een hoe!




Reacties

Populaire posts