Tools

Bijna 80 procent van de verhalen in mijn sportpsychologische praktijk starten als volgt. "Ik ben hier omdat mijn trainingen echt goed gaan maar op wedstrijd komt het er niet uit. Dan ben ik ineens bang dat het niet gaat lukken en ik trek mij ook hard aan wat de anderen van mij gaan denken. Dat ik mij belachelijk ga maken."

"Dat is faalangst zeker?" 

Na mijn bevestiging volgt: "Kan je mij dan een paar tips en tools geven om met die faalangst om te gaan? "

Dit is een terechte vraag aan een ervaren Olympische psycholoog.

We hebben wel wat anti-faalangst mogelijkheden.

Zoals geruststellen via Psycho-educatie, met tekeningetjes tracht ik sporters uit te leggen wat er in een lichaam gebeurt als we stress en angst ervaren. De troepen zijn gemobiliseerd en marcheren richting front. Ik eindig dit kennisgedeelte met de "stress is goed" boodschap, we zijn klaar voor de strijd!

Praktischer zijn de ademhalingstechnieken, deze leren je onder alle omstandigheden toch een normaal ademhalingsritme te behouden. Het blijft mij verbazen hoe weinig aandacht onze ademhaling krijgt. We kunnen ongeveer 2 maanden zonder eten, 10 dagen zonder slaap en 3 dagen zonder drinken in leven blijven. Maar hoelang blijven we leven zonder lucht? Na 15 seconden zonder zuurstof zal je de eerste symptomen al opmerken.
Elke emotie is de eigenaar van een eigen ademhaling. Bij stress gaan we sneller, oppervlakkiger en meer vanuit de borst (hoger) ademen. Door dagelijks je ademhalingsoefeningetjes te doen kan je je lichaam controleren in een competitiesituatie.

Cruciaal is je mindset. Pionier Carol Dweck laat atleten met een "groei" overtuiging naar prestaties kijken. Elke vaardigheid kan je leren, vraag zoveel mogelijk feedback,  zoek kritiek op om beter te worden,  Hoe kan je faalangst beleven als je niet kan falen? De ondertussen volgekrabbelde papieren krijgen nog een finale Nelson Mandela quote.

"I never lose. I either win or learn."

En dan kom ik met mijn sterkste advies tevoorschijn.

Train en leef met een wedstrijdattitude en geniet van je wedstrijden.

Een wedstrijd is voor de faalangstige sporter een situatie waarop te weinig geoefend is. Het contrast tussen de trainingsomstandigheden en de wedstrijdomstandigheden is gewoon te groot.

Met meer wedstrijdsimulaties, meer focus en veeleisendheid op (bepaalde delen van de) training, en meer competitieve feedback zal onze atleet beter klaar zijn voor een gladiator avontuur in de arena.





Reacties

Populaire posts